PowerYoga

Manouk Van Der Meulen är certifierad Yoga lärare av International Yoga Alliance!

Hon har utövat yoga sedan 1980 och utforskat många olika stilar som, Hatha Yoga och Iyengar Yoga i Amsterdam. Astangha Yoga i USA och på “The Life Centre” i London, i Sverige har hon arbetat mest med Vinyasa och Bikram Yoga.

Yoga för mig handlar om att njuta och acceptera vem och var du befinner dig i livet. Naturligtvis tillämpar jag de grundläggande yogateknikerna, men styrkan och flexibilitet måste komma inifrån dig själv. Det finns inget vinnande eller måste i yoga. Du själv måste tycka att det är roligt. Jag är där för att spegla, justera och hjälpa dig att uppnå det du vill med Din yoga. Yoga ska vara ett verktyg till glädje och både mental och fysisk flexibilitet!

På Chae Kampsportcenter undervisar jag i Poweryoga!

Poweryoga kommer ursprungligen från Ashtanga yoga, som är den mest akrobatiska yogaformen. I Poweryoga så tränar man styrka, balans, rörlighet, smidighet och andning. Träningsformen renar också kroppen från slaggprodukter, minskar spänning runt leder och i musklerna.

Yoga kommer ursprungligen från Indien och har funnits i över 5000 år. Än idag så det väldigt vanligt att Ashtanga yoga tränas sex dagar i veckan i Indien och träningsformen lärs ut till barnen i tidig ålder.

Eftersom Ashtanga yogan bäst passar för yngre vältränade personer med god rörlighet så utvecklade Beryl Bender Birch och Bryan Kest begreppet Poweryoga på 1980-talet i USA. De ville göra en mjukare form av yoga som passar alla. Poweryoga fokuserar, som namnet antyder, mest på styrka och rörlighet men har också mycket av yogans meditationsmoment. De ville skapa en träningsform som var lättare för oss västerlänningar att förstå genom att visa att yoga också är en tuff träning och inte enbart handlar om meditation.

När man tränar Poweryoga så utför man olika positioner i ett flöde. Träningen börjar oftast med en introduktion där man lär sig andas djupa andetag in och ut genom näsan. Denna andningsteknik används sedan genom hela träningen.

Därefter fortsätter man med en lättare uppvärmning och solhälsningarna, A och B som utförs stående. Efter detta följer ett par balansövningar och träningen avslutas med golvövningar och några minuters avslappning.

Fördelarna med Poweryoga är oändliga och är en träningsform som passar alla. Det spelar ingen roll om du är ung eller gammal och avsett som du har tränat tidigare eller inte så kommer du får fantastiska träningsresultat med Poweryoga eftersom träningsformen gör det möjligt för dig att träna på din egen nivå och efter dina förutsättningar.

Event Timeslots (1)

Söndag
-
med Manouk Van Der Meulen